Když jsem poprvé hru zapnul, měl jsem poměrně velké očekávání, po kterém přišla studená sprcha. Hra totiž není ve stádiu bety jen tak pro nic za nic a rozhodně mají autoři do vydání co vylepšovat, přesto jsem nakonec nebyl zklamaný.
První zapnutí
První ranou byla tragická optimalizace, přestože se vytížení CPU i GPU pohybovalo maximálně okolo 60 %, FPS byly ale většinou pouze okolo 40. A tím mé úvodní zklamání zdaleka nekončilo. Absence tutoriálu mi i jako zkušenějšímu hráči dělala potíže, veteráni série Anno dost možná nebudou mít problém a věřím, že do plné verze přibude. Stejně tak dojde téměř jistě k opravě bugů znemožňujících dokončení některých questů a nevalných diplomatických schopností NPC. Vážnějším nedostatkem je pak nemožnost pěstovat i některé základní plodiny na všech ostrovech, netvrdím, že vinná réva má jít pěstovat na pláži, ale rozdělení ostrova na různou úrodnost místo úplného znemožnění pěstování i některých základních plodin by neškodilo. Dále mi chyběly různé překryvné mapy, na které jsem si z jiných budovatelských strategií zvykl. Z ergonomických nedostatků bych vytkl především nemožnost vylepšení více budov najednou (nebo jsem nepřišel jak na to).
Ekonomika
Ekonomika hry je nastavena zvláštně a nelogicky, přiznám se, že jsem do ní nepronikl. 50% nezaměstnanost nemusí být problém, jindy jsem se naopak dostával do červených čísel s velmi konzervativním postupem.
Souboje
Poslední vadou na kráse je potom válčení, které probíhá jen na moři, je velmi snadné v něm zvítězit a po výhře můžete ostrov jen srovnat se zemí nebo získat „akcie ostrova“ víceméně tedy pak pronajímáte půdu, není možnost ostrov získat pro sebe ve stavu v jakém byl dobyt.
Shrnutí a vlastní názor
Přes to všechno si myslím, že má hra velký potenciál. Oproti většině budovatelských strategii je k dispozici obrovská mapa a v konečné verzi bude asi i více oblastí. Ale i v „Old World“ (základní lokace) je k dispozici dostatek ostrovů. Celkově je ve hře stále co dělat, mimo stavbu na ostrově, je mnoho možností s loďmi na mapě, plnění úkolů, expedice a nechybí ani možnost obchodu s NPC. Líbí se mi i rozdělení budov do výrobních řetězců, přičemž 1 budova může být i ve více řetězcích. Tady jsem však bohužel narazil na výše zmíněný problém s úrodností půdy. Nemůžu vypěstovat chmel – není pivo, nemůžu pěstovat papriky – nejsou masové konzervy, … Dobře je nastavena také nutnost služeb jako škol, nemocnic, policie, … Nastává ve chvíli překročení určitého počtu obyvatel a některé potřeby se týkají jen určitých „tříd“. Ve hře je totiž více druhů obyvatel, farmáři, dělníci a řemeslníci (v dokončené hře jich bude pravděpodobně více) a podle jejich přítomnosti se odvíjí i různé éry, které pro mě byly hlavní motivací k postupu. Subjektivně musím pochválit i pěknou industriální atmosféru a rozumně nastavené zkratky pro stavbu některých budov na klávesnici. Hra má tak dle mého názoru velký potenciál stát se zábavou na mnoho desítek hodin. Mnoho z mnou zmíněných nedostatků je totiž mezi „known bugs“, kdyby bylo navíc upravené pěstování plodin, válčení, hromadné označování budov a vylepšena práce s mapou, tak by se podle mě mohlo jednat o jednu z nejlepších her žánru. Anno 1800 má totiž rozhodně na čem stavět.
Minimální požadavky:
CPU: Intel i5 3470 or AMD FX 6350
GPU:NVIDIA GeForce GTX 670 or AMD Radeon R9 285
RAM: 8 GB
Místo na disku: 46 GB
Doporučené požadavky:
CPU:Intel i5 4690k or AMD Ryzen 5 1400
GPU:NVIDIA GeForce GTX 970 or AMD Radeon RX 480
RAM:8 GB
Místo na disku: 46 GB