Zahráli jsme si Anno 1800


Když jsem poprvé hru zapnul, měl jsem poměrně velké očekávání, po kterém přišla studená sprcha. Hra totiž není ve stádiu bety jen tak pro nic za nic a rozhodně mají autoři do vydání co vylepšovat, přesto jsem nakonec nebyl zklamaný.

První zapnutí
První ranou byla tragická optimalizace, přestože se vytížení CPU i GPU pohybovalo maximálně okolo 60 %, FPS byly ale většinou pouze okolo 40. A tím mé úvodní zklamání zdaleka nekončilo. Absence tutoriálu mi i jako zkušenějšímu hráči dělala potíže, veteráni série Anno dost možná nebudou mít problém a věřím, že do plné verze přibude. Stejně tak dojde téměř jistě k opravě bugů znemožňujících dokončení některých questů a nevalných diplomatických schopností NPC. Vážnějším nedostatkem je pak nemožnost pěstovat i některé základní plodiny na všech ostrovech, netvrdím, že vinná réva má jít pěstovat na pláži, ale rozdělení ostrova na různou úrodnost místo úplného znemožnění pěstování i některých základních plodin by neškodilo. Dále mi chyběly různé překryvné mapy, na které jsem si z jiných budovatelských strategií zvykl. Z ergonomických nedostatků bych vytkl především nemožnost vylepšení více budov najednou (nebo jsem nepřišel jak na to).

Ekonomika
Ekonomika hry je nastavena zvláštně a nelogicky, přiznám se, že jsem do ní nepronikl. 50% nezaměstnanost nemusí být problém, jindy jsem se naopak dostával do červených čísel s velmi konzervativním postupem.

Souboje
Poslední vadou na kráse je potom válčení, které probíhá jen na moři, je velmi snadné v něm zvítězit a po výhře můžete ostrov jen srovnat se zemí nebo získat „akcie ostrova“ víceméně tedy pak pronajímáte půdu, není možnost ostrov získat pro sebe ve stavu v jakém byl dobyt.

Shrnutí a vlastní názor
Přes to všechno si myslím, že má hra velký potenciál. Oproti většině budovatelských strategii je k dispozici obrovská mapa a v konečné verzi bude asi i více oblastí. Ale i v „Old World“ (základní lokace) je k dispozici dostatek ostrovů. Celkově je ve hře stále co dělat, mimo stavbu na ostrově, je mnoho možností s loďmi na mapě, plnění úkolů, expedice a nechybí ani možnost obchodu s NPC. Líbí se mi i rozdělení budov do výrobních řetězců, přičemž 1 budova může být i ve více řetězcích. Tady jsem však bohužel narazil na výše zmíněný problém s úrodností půdy. Nemůžu vypěstovat chmel – není pivo, nemůžu pěstovat papriky – nejsou masové konzervy, … Dobře je nastavena také nutnost služeb jako škol, nemocnic, policie, … Nastává ve chvíli překročení určitého počtu obyvatel a některé potřeby se týkají jen určitých „tříd“. Ve hře je totiž více druhů obyvatel, farmáři, dělníci a řemeslníci (v dokončené hře jich bude pravděpodobně více) a podle jejich přítomnosti se odvíjí i různé éry, které pro mě byly hlavní motivací k postupu. Subjektivně musím pochválit i pěknou industriální atmosféru a rozumně nastavené zkratky pro stavbu některých budov na klávesnici. Hra má tak dle mého názoru velký potenciál stát se zábavou na mnoho desítek hodin. Mnoho z mnou zmíněných nedostatků je totiž mezi „known bugs“, kdyby bylo navíc upravené pěstování plodin, válčení, hromadné označování budov a vylepšena práce s mapou, tak by se podle mě mohlo jednat o jednu z nejlepších her žánru. Anno 1800 má totiž rozhodně na čem stavět.

Minimální požadavky:
CPU: Intel i5 3470 or AMD FX 6350
GPU:NVIDIA GeForce GTX 670 or AMD Radeon R9 285
RAM: 8 GB
Místo na disku: 46 GB

Doporučené požadavky:
CPU:Intel i5 4690k or AMD Ryzen 5 1400
GPU:NVIDIA GeForce GTX 970 or AMD Radeon RX 480
RAM:8 GB
Místo na disku: 46 GB